מהו ייעוץ - למי הוא נחוץ ?
מי מאיתנו לא נתקל פעם בבעיה שפתרונה היה טמון בעיקר ביכולת הסתכלות מהצד?
כמשל הפתגם: "אורח לרגע, רואה כל פגע", כך גם ליווי עסקי מתבטא בתיעול היכולות הללו.
מצליח ככל שיהיה, בעל עסק נדרש תכופות להחלטות בעלות חשיבות אסטרטגית לעסק שלו.
החלטות ובחירות אלו נשענות לרוב על מציאות יום יומית קדחתנית תוך תמרון בין עשרות משימות וכובעים עד שלעיתים נדרש מבעל העסק לקבל החלטות ותשובות בפרק זמן כמעט בלתי אפשרי תוך הקפדה על ביצוע העבודה בצורה שלא תפגע או תזיק לעסק.
מהו יועץ?
יועץ הנו אדם בעל נסיון וידע נרחב, יכולות וכלים ממגוון תחומים אשר נותן את עצתו ועזרתו מבלי להיות חלק ממערכת הנהלים של הגורם שמקבל יעוץ. עיקר ייחודו ויתרונו של יועץ באה לידי ביטוי בהיותו שחקן חיזוק המבין ואו מכיר את תחום הייעוץ שלשמו הוא נשכר. ליועץ יש יתרון גדול מהיותו מנותק משיקולי ואילוצי המערכת הניהולית, היועץ אמור להיות גורם בלתי אמצעי וחף משיקולים זרים ונאמנויות מגבילות.
על היועץ להיות בעל כישורים חברתיים מפותחים, יושרה, רהיטות, ראייה רחבה והיקפית ויכולת ניתוח ואבחון חדים.
יתרונות נוספים שיכולים להבדיל לטובה את עבודתו של היועץ:
• לדבר בצורה פתוחה- בגובה העיניים.
• להציג בצורה אמיתית וברורה ככל האפשר את המקרה.
• ליזום, לא להגיב.
• להוות דוגמה אישית.
למי הוא נחוץ? ליווי וייעוץ עסקי:
בדומה ללא מעט עזרים מקצועיים שעסק קטן נדרש להם משום רמת המקצועיות הגבוהה הנדרשת כגון: שירותי רו"ח, עו"ד, סוכן ביטוח, איש מחשוב, גרפיקאים ועוד. כך גם ליווי וייעוץ עסקי חשוב למעגל העזרים החיצונים של בעל עסק (קטן כגדול). כשם שאין בעל עסק לומד עריכת דין או גרפיקה ממוחשבת רק בכדי לשרת את צרכי העסק שלו, כך גם ניתן כיום לקבל הדרכה, עזרה ואף רעיונות חדשים מיועצים שזהו מקצועם ותחום התמחותם. צורך זה מתחדד ומקבל דגש רב יותר דווקא בעסקים קטנים וזעירים. היכולות הפיננסיות ואורך הנשימה הכלכלי לא מאפשרים לבעל העסק את המותרות של לא להיות מקצועי כלפי לקוחותיו. אני לדוגמה עובד עם מאגר פרילנסרים שאני מכיר ומוקיר מקצועית ואישית וכחלק מהשירות והנסיון יש ביכולתי כיועץ להתאים, לקשר ואף לנהל כל פרויקט אל מול נותני השירות ובצורה מותאמת לעסק של הלקוח שלי. לדוגמה: בבואי להמליץ לו על גרפיקאי או בונה אתרים, המלצתי מתבססת על היכרות ועבודה קודמת תוך בחינת יכולתו המקצועית והתאמתו לצרכי העסק. כך גם בתחומים כגון בניית אתר, כתיבה שיווקית, גיוס ומיון כ"א, ראיית חשבון, אנשי מחשבים, בתי דפוס ושאר הגורמים המקצועיים שהעסק שלך זקוק להם בהתנהלותו העסקית.
ליווי עסקי:
ליווי עסקי לעסק קטן יכול להתבצע בכמה אופנים: ליווי פרויקט (אד-הוק), ליווי עסקי על בסיס שעות וליווי עסקי בריטיינר חודשי. מאחר ודבריי נכתבים לגבי עסק קטן או זעיר, אין בכך בכדי להמליץ על דרך ליווי טובה או עדיפה, יועץ מוכוון לקוח יידע להמליץ לך על אופן העבודה הנכון והיעיל ביותר לעסק שלך.
מבחינה כלכלית, עבודה בריטיינר חודשי לרוב נחשבת לדרך המשתלמת ביותר אולם לא בהכרח ניתן להסיק שזה סוג הליווי העסקי שנדרש. לדוגמה: אם העסק צריך בחינה מחודשת של רכש, מו"מ מול ספקים ובחינת אופן התנהלות כלכלית, ריטיינר חודשי הוא לא הדבר המתאים ביותר אלא הגדרת העבודה כפרויקט תחום בזמן, מטרות ושעות. לעומת זאת, אם נדרש לחזק את מחלקת המכירות שלך, לשפר את אופן העבודה של מנהל המכירות ואנשי השטח, סוג עבודה וליווי זה דורש פריסת זמן ותכנון יעיל של זמנים הן מבחינת עקומת הלמידה הנדרשת מהעובדים והן בכדי לבחון תוצאות ומטרות שהוגדרו.
לסיום ועם מלוא הענווה שניתן לגייס, ייעוץ לעסק קטן צריך לדעתי להיות מותאם אישית. אין יועץ טוב או לא טוב ואין לקוח שרוצה ייעוץ או לא רוצה. ייעוץ הנו תפקיד אמון. הכימיה ויכולת התקשורת בינך לבין היועץ תקבע את מהות הייעוץ ומידת הצלחתו. עם זאת, בגלל שמדובר ב"משרת אמון" הנטייה המיידית הנה לפנות למעגל הקשרים הקרוב או אף לחברים/מכרים. בכך לדעתי מופר האיזון החשוב של היועץ ביכולתו להיות נטול שיקולים "זרים" (במקרה זה קרובים), מוגבל ביכולתו לומר את דעתו וחשוב מכך: במידה ולא יצלח הייעוץ, יכול להיות שגם תאבדו נכס יותר חשוב. חברות.
בהצלחה
ירמי כהן
ניתן לבקר באתר החברה: http://www.irmi.co.il/about.php?num=2